۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۸
کد خبر: ۶۰۲۳۰۹

مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۲۰ فروردین ۹۸ | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۲۰ فروردین ۹۸ | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با افزایش ۱۸۳۲ واحدی به رقم ۱۹۰ هزار و ۴۲۵ واحد رسید.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۲۰ فروردین ماه ۹۸ به شرح ذیل است:

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران ۱۸۳۲ واحد رشد کرد

بر اساس اطلاعات مندرج در سامانه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با افزایش ۱۸۳۲ واحدی به رقم ۱۹۰ هزار و ۴۲۵ واحد رسید. همچنین شاخص کل با معیار هموزن ۴۳۷ واحد رشد کرده و به رقم ۳۷ هزار و ۱۸۱ واحد رسید.

امروز ارزش روز بازار به ۷۲۸ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران بورسی بیش از ۳۰ میلیارد برگه بهادار اوراق حق‌تقدم و سهام در قالب ۲۵۱ هزار نوبت معامله و به ارزش ۹۶۹ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

بازار بورس امروز یک روز پس از اقدام بی‌سابقه رئیس‌جمهور آمریکا در قرار دادن سپاه پاسداران در لیست تروریست‌های خود بی‌توجه به این اقدامات راه خود را پیش گرفته و اتفاقاً اکثر شاخص‌های بورس سبزپوش شدند که نشان از رشد بازار دارد.

امروز شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی ۵۲۸ واحد رشد کرده و به رقم ۵۹ هزار و ۹۱۵ واحد رسید. شاخص قیمت با معیار هموزن ۳۰۵ واحد رشد کرده و به رقم ۲۵ هزار و ۹۵۲ واحد رسید.

شاخص آزاد شناور با افزایش ۱۹۵۷ واحد به رقم ۲۱۴ هزار و ۳۴۶ واحد رسید. شاخص بازار اول با افزایش ۱۲۴۲ واحد به رقم ۱۴۱ هزار و ۸۲۲ واحد رسید و شاخص بازار دوم بورس با تقویت ۴ هزار و ۱۵۱ واحد به رقم ۳۷۱ هزار و ۹۲۵ واحد رسید.

امروز نماد‌های اخابر، فولاد، همراه، رمپنا، فملی، فارس، شبندر، در تقویت شاخص بورس بیشتری اثر را داشته‌اند و نماد‌های پربیننده بورسی مربوط به شرکت‌های بانک ملت، ایران‌خودرو، سایپا، ماشین‌سازی اراک، فولاد مبارکه اصفهان، بانک پاسارگاد، پتروشیمی شازند بوده‌اند.
 
بنا به این گزارش، امروز در فرابورس ایران نیز شاخص کل ۱۷ واحد تقویت شده و به رقم ۲ هزار و ۴۳۰ واحد رسید.

ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس ایران به ۱۴۲ هزار میلیارد تومان رسید. امروز معامله‌گران فرابورسی بیش از ۹۶۰ میلیون برگه بهادار اوراق و حق تقدم در قالب ۱۳۸ هزار نوبت معامله به ارزش ۴۴۴ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز عمده نماد‌های فرابورسی در تقویت شاخص فرابورس اثرگذار بوده که می‌توان به نماد‌های مارون، سرچشمه، شاوان، بزاگرس، زاگرس، بپاس، تاپ‌کیش، اشاره کرد.

همچنین نماد‌های پربیننده فرابورسی شامل شرکت‌های ذوب‌آهن اصفهان، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، کشت و دامداری فکا، پتروشیمی زاگرس، گروه صنایع کاغذ پارس، سرمایه‌گذاری مسکن تهران، کشت و صنعت دشت خرمدره بوده‌اند.

امروز همچنین با پیام ناظر بازار برخی از نماد‌ها مانند سیمان شمال یک، به علت تغییرات بیش از ۵۰ درصدی قیمت متوقف شد. همچنین نماد‌هایی مانند والور، ثنوسا یک، به علت افشاگری اطلاعات با اهمیت گروه ب متوقف شدند.

همچنین در نماد معاملاتی قهکمت یک به علت تغییرات بیش از ۲۰ درصدی قیمت و وقفه در نماد معاملاتی کسعدی یک به علت تغییر بیش از یک درصدی قیمت وقفه ایجاد شد.

همچنین برخی از نماد‌ها مانند سیمان خوزستان، کشتیرانی خزر و نماد سفانوح با توجه به اعلام مهلت پذیره‌نویسی و بدون نوسانات قیمت با استفاده از مکانیزم حراج آماده انجام معامله شدند.
___________________________

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز
 
امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با افزایش نسبت به روز قبل در قیمت ۵ میلیون و ۷۰ هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۸۹۸ هزار تومان معامله می‌شود.

به گفته فعالان بازار، از جمله دلایل افزایش قیمت طلا و سکه در بازار آزاد طی روز جاری، افزایش قیمت ارز، افزایش تقاضای خرید سکه به دلیل ورود به ماه شعبان و مراسم‌های عقد و عروسی است.

در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۸۰۹ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۷۸۹ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۹۳۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

سکه تمام‌بهار آزادی ۵ میلیون و ۷۰ هزار تومان
سکه طرح قدیم ۴ میلیون و ۸۹۸ هزار تومان
نیم‌سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۸۰۹ هزار تومان
ربع‌سکه بهار آزادی یک میلیون و ۷۸۹ هزار تومان
سکه‌گرمی ۹۳۰ هزار تومان

قیمت طلای ۱۸ عیار هم ۴۷۰ هزار و ۳۰۰ تومان ارزش‌گذاری شده است، هر مثقال طلا نیز با قیمت دو میلیون و ۳۷ هزار تومان در بازار تهران معامله می‌شود. ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۲۹۹.۱ دلار معامله می‌شود.

قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار ۴۷۰ هزار و ۳۰۰ تومان
قیمت هر گرم طلای ۲۴ عیار ۶۲۷ هزار تومان
قیمت هر مثقال طلا دو میلیون و ۳۷ هزار تومان
قیمت اونس طلا ۱۲۹۹.۱ دلار

بنا به این گزارش، صرافی‌های بانک‌ها امروز قیمت دلار را برای فروش به مردم با ۲۲۰ تومان افزایش نسبت به روز قبل ۱۴ هزار و ۱۸۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۴ هزار و ۸۰ تومان خریداری می‌کنند.

قیمت دلار ۱۴ هزار و ۱۸۰ تومان
قیمت یورو ۱۵ هزار و ۶۸۰ تومان
قیمت درهم ۳ هزار و ۸۵۹ تومان
قیمت پوند انگلیس ۱۸ هزار و ۵۴۳ تومان

برهمین‌اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها، ۱۵ هزار و ۶۸۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۵ هزار و ۵۸۰ تومان است. قیمت خرید و فروش یورو نسبت به روز کاری قبل ۲۹۰ تومان افزایش یافته است.
___________________________

پیشنهاد حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ۲۵ قلم کالا روی میز دولت
 
محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه در حاشیه مراسم رونمایی از برنامه تولید و اشتغال و اصلاح ساختار بودجه، در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که میزان خسارات وارده ناشی از سیل اخیر چه مقدار بوده است، اظهار داشت: از همه دستگاه‌های ذی ربط، گزارشی با موضوع برآورد هزینه‌ها دریافت شده که البته یک گزارش مقدماتی است؛ از سوی دیگر بخشی از خسارات هم در حال وقوع است؛ اما به هر حال حجم خسارات به جد بالا است، بنابراین باید تمشیت کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در رابطه با اینکه آیا نامه‌ای از سوی رئیس جمهور به مقام معظم رهبری جهت برداشت از منابع صندوق توسعه ملی برای جبران خسارات سیل ارسال شده است؟ گفت: دولت اگر اقدامی کند خودش توضیح می‌دهد؛ اما در جلسه روز ۱۳ فروردین ماه با مقام معظم رهبری، بحث همین بود که اگر جمع بندی این باشد که از منابع صندوق استفاده کنیم، استفاده خواهیم کرد که در این راستا تمهید مقدماتی انجام شده است.

وی افزود: ساز و کار قانونی را برای استفاده از منابع مختلف بودجه‌ای، بانکی و صندوق توسعه ملی فراهم می‌کنیم و منابع مطلوب را تأمین خواهیم کرد.

وی در رابطه با تعیین تکلیف یارانه پنهان، گفت: ۹۳۶ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان و ۴۵ هزار میلیارد تومان معافیت مالیاتی داریم؛ با این شرایط چطور می‌توان اصلاح ساختار بودجه انجام داد؟ ما در این زمینه برنامه‌ای آماده کردیم و به شورای عالی اقتصادی تقدیم خواهیم کرد.

نوبخت در رابطه با علت خروج گوشت از شمول دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی، با بیان اینکه در این خصوص بحث مفصلی در دولت انجام شد، گفت: سال گذشته رئیس جمهور تاکید کرد زندگی مردم از نوسانات ارز مبرا شود از این رو ارز ۴۲۰۰ تومانی برای ۲۵ قلم کالا در نظر گرفتیم.

وی ادامه داد:، اما آیا هدفی که داشتیم تأمین می‌شود و گوشت با قیمت مدنظر به دست مصرف کننده می‌رسد؟ قیمت‌های بازار نشان می‌دهد هدف حاصل نشد؛ مشکل این است که دام از کشور خارج می‌شود.

نوبخت اظهار داشت: در جلسه ستاد اقتصادی دولت به جمع بندی‌هایی رسیدیم تا این موضوع را اصلاح کنیم. البته ما به التفاوت در بودجه منظور نمی‌شود و به مردم پرداخت می‌شود که البته هنوز به جمع بندی نرسیده ایم.

معاون رئیس جمهور گفت: بحث حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از ۲۵ قلم کالا هنوز نهایی نیست و فقط برای گوشت نهایی شده است.

وی با بیان اینکه در حاضر مابه التفاوت قیمت‌ها به مردم نمی‌رسد، یادآور شد: می‌خواهیم سازوکاری را طراحی کنیم که ما به التفاوت قیمت به مردم برسد که البته هنوز در خصوص نحوه پرداخت ما به التقاوت به مردم به جمع بندی نرسیده ایم.

‌نوبخت همچنین در مورد افزایش حقوق کارکنان در سال جاری، اظهار داشت: افزایش حقوق‌ها براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی و با محاسبات دولت تا ۲۰ درصد در حقوق‌های سال جاری محاسبه و اعمال می‌شود که اگر هم از فروردین‌ماه اعمال نشود به طور حتم از ابتدای آن در نظر گرفته شده و پرداخت می‌شود.
___________________________

بانک مرکزی مهلت استفاده از بسته ارزی تشویقی را تمدید کرد
 
بانک مرکزی با توجه به عملکرد صادرکنندگان و واردکنندگان در بهره‌گیری از بسته تشویقی ابلاغی ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ با هدف تشویق صادرکنندگان به ایفای تعهدات ارزی از یک‌سو و نیز تسهیل تامین مالی بخش تجارت و پروژه‌ها از سوی دیگر، مهلت دستورالعمل فوق‌الذکر را تا پایان شهریور ۱۳۹۸ تمدید کرد.
 
با توجه به سیاست‌های ارزی اجرا شده و در راستای تسهیل امور تجارت خارجی کشور از محل واگذاری امتیاز پروانه‌های صادراتی، در یک ماه گذشته حدود ۱.۵ میلیارد دلار واردات انجام شده است.

همچنین در راستای اجرای سیاست تجارت خارجی بدون نفت کشور، فرآیند تسهیل تجارت خارجی واردات از محل صادرات غیرنفتی به صورت ویژه پیگیری شده و تا پایان فروردین سال ۱۳۹۸ ارتباط مستقیم میان واردکنندگان و صادرکنندگان در سامانه جامع تجارت برقرار خواهد شد.

بنا به این گزارش، بانک مرکزی در ۲۴ بهمن سال گذشته در راستای تشویق صادرکنندگانی که مطابق دستورالعمل‌های ابلاغی نسبت به بازگشت ارز حاصل از صادرات خود اقدام کرده اند، امتیازاتی را در نظر گرفت.

بر اساس این مصوبه، رفع تعهد بازگشت ارز حاصل از صادرات مشروط به ثبت همه اطلاعات از سوی بانک و صرافی‌های مجاز در سامانه نیما و سنا حسب مورد شد.

همچنین صادرکنندگانی که بیش از ۶۰ درصد ارز حاصل از صادرات خود را مطابق مصوبات پیشین به چرخه اقتصادی بازگردانده بودند، در صورت نیاز به تخصیص و تامین ارز، در اولویت بانک مرکزی قرار می‌گیرند.
___________________________

ارائه گزارش عملکرد وزات نیرو در حوزه آب و برق سال ۹۷ به رهبر انقلاب

رضا اردکانیان، وزیر نیرو طی نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب، با ابراز خرسندی از اینکه عملکرد کارکنان صنعت آب و برق مورد توجه ایشان قرار گرفته است، سخنان رهبری در صحن مطهر رضوی درباره بخش آب را روحیه‌بخش و پشتیبان این وزارتخانه در سال ۹۸ دانسته است.

بر این اساس وزیر نیرو ضمن ابراز مراتب تشکر مجموعه همکاران صنعت آب و برق از این توجه و تشویق، گزارش مختصری از اقدامات شاخص سال ۹۷، اهم برنامه‌های سال ۹۸ و رویکرد‌های مدیریتی وزارت نیرو را خدمت مقام معظم رهبری ارسال کرده است.

بر اساس گزارش وزیر نیرو در سال ۹۷ حدود ۱۶ هزار و ۲۰۶ میلیارد تومان در صنعت آب و برق سرمایه‌گذاری شده و به یک هزار و ۵۱۱ روستا آبرسانی شده است. همچنین در سال گذشته ۹ تصفیه خانه و سامانه نمک‌زدایی با قابلیت تامین آب برای ۹۱۳ هزار نفر به اتمام رسیده و ۵۶ هزار شبکه هکتار شبکه‌های آبیاری و زهشکی در طی این مدت به بهره‌برداری رسیده است.

در گزارش وزیر نیرو به مقام معظم رهبری آمده است که در سال گذشته با بهره‌برداری از سد‌های مخزنی ۱.۱ میلیارد مترمکعب آب مهار شده، هزار و ۲۱۵ مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های کشور اضافه شده و ۱۲۶ مگاوات نیز به ظرفیت نیروگاه‌های خورشیدی اضافه شده است.

همچنین در این گزارش تامین آب شرب و پایدار هزار و ۹۵۰ روستا، تکمیل و افتتاح ۱۱ واحد تصفیه‌خانه آب، تکمیل و افتتاح و ۲۱ تصفیه‌خانه فاضلاب و راه‌اندازی ۲۲ واحد نیروگاه جدید به عنوان بخشی از برنامه‌های سال ۹۸ صنعت آب و برق آورده شده است.

بر اساس این گزارش تداوم رویکرد مدیریت توامان عرضه و تقاضا و شایسته‌گزینی در به‌کارگیری مدیران از رویکرد‌های مدیریتی وزارت نیرو بوده است. براساس رویکرد شایسته‌گزینی این وزارتخانه انتخاب و انتصاب افراد در ۴۶ پست مدیریتی ارشد در سطح مدیران کل ستادی و مدیران عامل شرکت‌ها در استان‌ها به این شیوه انجام گرفته است.
___________________________

برگزاری نشست ستاد تنظیم بازار برای ماه مبارک رمضان

نشست ­ستاد تنظیم بازار برای ماه مبارک رمضان، در محل وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد.

در این نشست علاوه بر اعلام برنامه‌های تنظیم بازار برای ماه مبارک رمضان و تدارک کالا و اقلام مورد نیاز در این ایام، اختصاص ارز نیمایی به جای ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات گوشت قرمز و گزارش دهی تنظیم بازار انجام شده شب عید نیز در دستور کار بود.

در این نشست مسئولان وزارت صمت، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت کشور، بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و تشکل‌ها و اتحادیه‌های مرتبط با امر تنظیم بازار حضور داشتند.

این نشست ستاد تنظیم بازار، ​ با سرپرستی عباس قبادی دبیر ستاد تنظیم بازار و معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت برگزار شد. /۳۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات